Trafiłem ostatnio na kanał o…

Trafiłem ostatnio na kanał o kolejnictwie pana Jakuba Kuleckiego i przejeżdżam sobie po jego filmach jeden po drugim, niczym mijając wagon po wagonie niekończący się skład pociągu, aż natrafiłem na materiał o ufortyfikowanym moście na Pasłęce w Tomarynach i uznałem musicie go zobaczyć, ten unikatowy obiekt jest świetnie zachowany i wart szerszego zainteresowania:

„Nazwa niemiecka: Thomareinen

Zbudowane około 1900 roku dwie czterokondygnacyjne wieże (mg-turm) dla 2 plutonów piechoty, każda uzbrojona w 3 ckm i 5,3cm armatę szybkostrzelną w wieżyczce Grusona na stropie. Wieże połączone są poterną.
W literaturze wieże często określane jako znajdujące się w Biesialu (Biessellen).

Stan obecny: Wieże zachowane w stosunkowo dobrym stanie. Wieżyczki Grusona „zabezpieczone” przez znanego zbieracza militariów, na ich miejscu betonowe „atrapy”.”

 http://www.fortyfikacje.net/pisz/fort/tomar001.htm

„Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach – wieże z początku XX w. znajdujące się na trasie linii kolejowej Ostróda – Olsztyn, w pobliżu wsi Tomaryny w gminie Gietrzwałd. Są jednymi z najciekawszych zabytków fortyfikacji nowoczesnej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.

 Połączenie kolejowe Ostróda – Olsztyn zostało otwarte dla ruchu w 1873 r. jako część ważnej magistrali toruńsko–wystruckiej przebiegającej przez Toruń – Iławę – Ostródę – Olsztyn – Korsze – Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Linia ta odgrywała ważną rolę w systemie komunikacyjnym oraz obronnym dawnych Prus Wschodnich.

Z punktu widzenia militarnego ważne było zorganizowanie obrony przepraw mostowych, których ewentualne zniszczenie negatywnie wpłynęłoby na utrzymanie połączeń kolejowych w czasie działań wojennych.

W latach 1900–1905 na terenie dawnych Prus Wschodnich budowano umocnienia mostów kolejowych w formie masywnych wież. Dwie połączone ze sobą ceglane wieże z pancernymi wieżyczkami na dachach w Tomarynach zostały wzniesione w latach 1901–1902. Miały one za zadanie obronę mostu kolejowego na rzece Pasłęce w pobliżu Tomaryn w przypadku ataku rosyjskiej kawalerii. Wieże nie zostały wykorzystane w bezpośredniej walce. Odstraszająco działał sam fakt obsadzenia ich uzbrojoną załogą. Wieże przystosowano dla broni ręcznej, maszynowej oraz dla armat.

W latach 90. XX w. kolekcjoner militariów zdemontował znajdujące się na dachach wież pancerne kopuły armat, które następnie przekazał do muzeum w Dreźnie.

 Do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zachowały się podobne wieże obronne mostu kolejowego w Samborowie w gm. Ostróda.”

 http://encyklopedia.warmia.mazury.pl/index.php/Wieże_obronne_mostu_kolejowego_na_Pasłęce_w_Tomarynach

#polska #kolej #zabytki #infrastruktura #zainteresowania #pkp #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #earthporn #exploworld #mazury  #podrozujzwykopem  #wojsko  #bron #transport #motoryzacja  #technologia  #wykop  #nauka #inzynieria #historia #zainteresowania  #gruparatowaniapoziomu  #rower #podroze #niemcy #wojna